fredag 21 januari 2011

"Kanin har grönsaker"

Juliet: Det är frukt på min taco.
Eric: Det är grönsaker.
Juliet: Grönsaker, Kanin har grönsaker! (alltså Kanin i Nalle Puh)
Eric: Ja, vart har han sina grönsaker?
Juliet: I sin trädgård har han grönsaker.
Eric: Vad har han för grönsaker i sin trädgård?
Juliet: Han har morot... han har pumpa...
Eric: Har han några andra grönsaker?
Juliet: Han har fotbollar.
Eric: Fotbollar?
Juliet: Jaaaa, hahahahahhaha (tills luften tar slut)
Vi tror att hon menar kålhuvudena, Ru och Heffa sparkar nämligen på dem :)

Juliet: Jag och Ttendo (bästa kompisen på dagis) busade.
Jag: Va? Busade ni!
Juliet: Jag och Ttendo busade med sladden!
Jag: Jaha, hur gör man då?
Juliet: Man gör så här (gör något konstigt med handen)

Idag när jag hämtade Juliet på dagis var det som att helt plötsligt utvecklat sitt prat 10 steg. Pratat konstant har hon gjort jämt känns det som, allt från joller till sitt egna språk till ord, till meningar. Men nu försöker hon liksom berätta och förklara saker. Igår sa hon "Den är fön" (skön) om sin pyjamasbyxa till Eric. När han inte förstod sa hon "Den är gosig" istället. Då förstod han, och kopplade även att fön var skön. Det är verkligen superhäftigt och roligt. Jag försöker komma ihåg och skriva ner lite av det hon säger för att hon ska få läsa det när hon blir större. Men gör man det inte direkt är det verkligen svårt att komma ihåg.

Och så har hon har börjat sjunga också:
"Tralalala, tralalala, tralalala, tralalala, tralalala, tralalala, tralalala, tralalala, tralalala! Jag sjunger mamma, så här, tralalala, tralalala. Hör, jag sjunger, tralalala..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar